Uschlig Lördag

Vaknade imorse, än en gång, men ville sova mer, snoozade nån timme och gick upp sen, kanske vid nio eller nåt.
Nu har jag blivit lite bättre på att komma ihåg mina drömmar, succesivt bättre igen =) Jag har nämligen gått ner i en svacka med det. Jag är en lucid dreamer förstår ni ^^. Det är onödigt att bara sova under natten, det är ju trots allt en tredjedel av tiden man drömmer, så jag har hittat något man kan göra för att utnyttja tiden (kolla på länken). Och det funkar verkligen!!
Nej, dagen idag har inte varit särskilt rolig eller bra, bara tråkig och allmänt slapp, så istället för att förpesta eran vardag så väljer jag att ägna det här inlägget till något roligare, "Lucid dreaming" eller, "klardrömning" på svenska (låter mycket fulare, så jag använder det engelska ordet istället ^^).

image3

Lucid dreaming betyder att man är medveten om att man drömmer NÄR man drömmer, alltså under sömnen.
Om du tänker tillbaka till ett tillfälle i en dröm när det har hänt något konstigt, till exempel  att du sett en lila katt, eller vad som helst, så kanske du också kommer ihåg att du inte lade märke till att det var konstigt. Men när du vaknade så verkade det helt absurt! Det beror på att man använder hjärnan på ett annat sätt när man drömmer. Det verkar som att ett "verklighetscentra" kopplas ifrån, och vad som helst kan hända utan att man reagerar.
Det finns flera sätt att ta sig förbi det här, träna upp sin hjärna att lägga märke till absurditeter under drömmen. När man har gjort det så kan man alltså bli medveten om att man drömmer.
"Okej, och vad händer då?" kanske du undrar?
Jo, det betyder att man kan göra vad helst man vill i drömmen! Flyga, trolla fram grejer (till och med människor), se till att olika saker händer, andas under vattnet, gå genom väggar, bli osynlig, förvandla sig till ett djur eller vad som helst annat! Bara fantasin sätter gränserna! Kanske vill man flyga ut och utforska universum i ljushastighet? Inga problem, det är bara att peka knytnäven mot solen och flyga =D.

Det enda man behöver göra är att övertyga sig själv om att man kan göra det. Det finns inga hemligheter eller speciella "tricks" som funkar jättebra för alla, men generellt så brukar folk använda "reality checks" som går ut på att man testar om de drömmer eller inte under dagen för att övertyga sig själv (hela grejen är att man måste övertyga sin hjärna om att kolla om man drömmer när man sover, men eftersom man inte kan känna skillnad på dröm och vakenhet så utför man de här under dagen). En reality check går ut på att man tittar på sina händer, känner på dem och räknar fingrarna. Om händerna till exempel är gröna, känns som gelé och har 7½ fingrar sammanlagt så drömmer du.
Om du utför såna här övningar ofta, helst flera gånger om dagen så kommer du så småningom kunna styra dina drömmar!

Och kom ihåg, det är din vilja som bestämmer hur snabbt du klarar det!
Om du klarar det första natten så är du duktig! Men oftast så tar det flera veckor innan man klarar av det första gången.
Det viktigaste är att inte sluta tro på sig själv, det kommer när man minst anar det, så det finns ingen anledning att sluta med att göra sina reality-checks, det är ABSOLUT värt det. Vilken känsla... den första gången.
Jag har varit lat de senaste månaderna och inte lyckats på länge, men jag ska bättra mig =)



Lucid dreaming, Happy feeling =D


/Signing off


Kommentarer
Postat av: Josef

Jag ha försökt och lyckats halft en gång sedan du sa det, ska läsa länken och se vad som händer inatt :)oj, misstolka inte xD

2007-11-10 @ 21:55:07
URL: http://josefposef.blogg.se
Postat av: Sanna

Oj! det var något jag inte hört om förrut. men tufft! jag vet inte riktigt vad jag sak kommentera, jag vet liksom inte riktigt vad jag ska säga eftersom jag blir ganska skeptisk men jag måste ju tro på vad du säger. men det låter absurt och tufft. inget negativt, det tar abra en stund för mig att vänja mig vid något nytt.

2007-11-10 @ 21:56:41
Postat av: erika

Whohooo
.. wow ,
men är det verkligen jättesant att man kan styra sina drömmar , det låter så ofattbart . ÄR det inte då som att man
typ
.. drömmer att man kan styra sina drömmar , att man egentligen inte gör det .. För det är ju så att det man tänker
på mycket , det kommer
i drömmarna , så om man hela tiden går
runt
och tänker att nu ska
jag styra
mina drömmar
så drömmer man att man gör det? !
är det inte så ?
det låter
kul , men helt otroligt ! Men isånna fall
om du verklgien kan .
Vad gör du då ? :P
i drömmen ?
Jag kan lixom inte tro på det
förän jag har fattat det ;)
men nu ska jag gå
. (som om det var msn )
:P
joh
.men det var intressant
att läsa din blogg ;)

2007-11-10 @ 23:43:27
Postat av: Nellie

Är det därför du hade din klocka på pip förut? För att se om det pep i drömmen? Låter kul, jag älskar att dagdrömma och styra de drömmarna så att allt vad jag vill kan hända. Vet inte om jag orkar försöka dock. :P

2007-12-04 @ 21:28:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0