Angående massakern i Jokela igår

Hemskt, verkligen hemskt, men tyvärr har jag svårt att känna medlidande på avstånd, antagligen beroende på den överdimensionerade massa av nyheter som når oss från mellanöstern (till exempel) vareviga vecka, tyvärr!
Jag har också läst mördarens manifestation, han verkar ha tänkt till, men bara halva vägen.
 Endast en sak har han rätt i, människor är djur. Vi borde inte agera som överherrar bara för att vi kan det, ändå gör vi det, kanske är det religionens fel, eller bara en allmän uppfattning som har växt fram, jag vet inte.
Däremot så kan det inte rättfärdiga hans dåd. Hans tanke var alltså att "utrota idioter som inte är levnadsvärdiga".  Framförallt så kan man inte definiera en "idiot", ett ytterst dumt val av ord. Hans tanke var alltså att evolutionen hade gått in på ett sidospår när lagar och mediciner och dylikt kom till. "The fittest survives" förekommer inte längre menar han. Handikappade, eller människor som har en lägre IQ borde inte överleva menar han, för att främja det naturliga urvalet och få fram en "bra människoras". Han överlevde inte... En tillvaro med hög strikthet kan inte ha någon frihet! Det måste balanseras.
Ett andra värdskrig med ett par miljontedelar så många döda, utspelades på ungefär en miljontedel av tiden, med samma slut, den "naturliga urväljaren" dog själv. Däremot så tycker jag inte att vi ska döma varken Hitler eller denna kille, det har inte varit deras val att växa upp och uträtta de här sakerna. Trots allt så är alla lika mycket värda, oberoende av värderingar! Alla har sina särskilda förmågor till olika uppgifter.
Hoppas att alla har lärt sig något av dessa två händelser! Ingen människa kan sorteras in i en särskild grupp, alla har sina egna saker i sig, och ingen annans!


Mina hälsningar till alla som har drabbats av denna unge mans dåd.


/Olle

Kommentarer
Postat av: Sanna

jag måste börja titta på nyheterna måste jag börja med att säga.

visst är människan ett djur, men vi kan något som andra djur inte kan, vi kan se konsekvenserna och vi har ett samvete. djur dödar inte för att ge rättvia eller av hat eller för någon större sak, djur dödar för att få mat och det gjorde nog inte skjutaren. han verkar ha gjort det för att det är "rätt" och för mänsklighetens skull. I dagens samhälle krävs inte att man måste vara jättesmart eller jättestark eller något sånt, i dagens samhälle gäller det att kunna respektera och leva sitt liv ihop med andra, då är man en "bra" människa. det är det som är "bra" för mänskigheten. om vi repsekterar och klarar av att leva sida vid sida så kommer vi nog att ta oss längst. så jag tror att grabben fastnat lite för mycket på biologilektionerna och evlolutionsteorin isället för att se vad som är "bra" och inte.

2007-11-09 @ 15:30:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0