Måndag - studiedag (alltså ledig=D)

Jag har märkt att jag ser på världen på två olika sätt. För att förklara det enkelt så kan man nog säga att det ena är med hjärnan, och det andra med hjärtat. Å ena sidan så är allt bara uppbygt av små byggstenar utan känslor, vilket innebär att all moral som finns i människan är meningslös, eller helt enkelt inte finns. Å andra sidan så kan jag bli överväldigad och full av förundran av allt jag kan se, känna, höra, och överhuvudtaget uppleva. Det iskalla vattnet i esttjärn igår och ett isflak som flöt omkring på det till exempel gjorde mig glad över att jag har ett medvetande och finns här och upplever allt. Bara att känna att jag kan tänka tankar, och vara medveten om att jag tänker blir en stor glädje för mig när jag minst anar det.

Det finns inget mellanting mellan de här två världarna. Antingen så är allt meningslöst och betyder ingenting, och jag tycker att de glädjestunderna jag får ibland bara är en konsekvens av det naturliga urval som har gjort att en varelse får en belöning (välmående) av att tänka tankar som får henom (henne/honom) att överleva längre (mat, socker, sömn osv.). Eller så struntar jag fullständigt i om det finns någon mening med allting och njuter av att uppleva allt som går att uppleva med mänskliga sinnen.

För att förstärka den senare känslan ytterligare så har jag kommit på att jag kan använda min sovande tid till upplevelser också. De flesta som känner mig borde väl känna till något som heter klardrömning, eller lucid dreaming på engelska. Förmågan att vara medveten under drömtiden, och ha möjligheten att påverka omgivningen efter behag. Idag läste jag att det dessutom är möjligt att få intryck från sinnen man inte har i det vakna livet under drömmar. Det känns som något jag ska satsa på =). Tänk till exempel att kunna få intryck av närvaro av livsformer = D! Coolt det skulle vara =)

Lite vardagsfilosofi där, men inte många dagar med sådan går utan att jag blir avbruten av att undra vad jag vill göra efter gymnasiet. Chattar just nu lite med Johanna om det. Hon ska bli optiker, och det verkar faktiskt inte så dumt! Läkare och tandläkare har jag varit inne på också. Men jag vill jobba med någonting där jag får visa vad jag kan och där jag kan tillämpa mina intressen (skriva, filosofera, träna finmotoriken i fingrarna). Kan man vara tandläkarkåsör? Eller kan man vara optiker OCH tandläkare samtidigt =D? Hur unikt vore inte det^^?

Wellwell, livet leker =D

Image:Tau Emerald inflight edit.jpg
You think you are special
Since you can fly
But tonight we're two
why don't all dream? oh why?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0