Torsdag eftermiddag

Började senare och slutade tidigare idag, vilket betyder kortare dag =). Snart är det slut på skolan i djurås. Det känns faktiskt nästan som att man kan strunta i allt här nu, jag har ju redan kommit in på gymnasiet där jag vill gå. (jag vet att det är preliminärt, men jag fick till och med ett brav från skolan =)) Istället så kan jag göra saker jag tycker är roligt eller nyttigt för framtiden (båda brukar turligt nog komplettera varandra i mitt fall =D), spela gitarr, läsa böcker, devilstick och diabolo, lyssna på musik ( I mina nya lurar som kom igår! =D superbt bra ljud förstås, som de förra =P) etcetera, etcetera...

Jag kan roa mig med att skriva ner några konstateranden/visdomsord/whatchamightcallits jag har samlat på mig under mina första 15 år, här kommer de för den som orkar/vill läsa:


*Det finns inget "gott och ont" som i berättelser, de som ses som onda av de goda ser de goda som onda, och sig själv som goda (nån som hängde med=P?). Subjektet gör alltid det rätta från sin synvinkel. Samma är det med saker (en rökare kan tycka att cigaretter är bra, alltså rätt och gott (inte gott som i godis, utan gott som i motsatsen till ont (nu blev det många perenteser...))) eller tankar (en person ser det som rätt att döda en annan person, och då blir det rättfärdigt sett från den personens synvinkel).

*Om man ska lära sig någonting så måste det finnas ett intresse som skapas av personen som lär ut. Bäst är nog engagemang. Det insåg jag när jag praoade på Ångström, och träffade en Sjukt engagerad och intresseväckande lektor/professor. Det var hur enkelt som helst att bara lyssna och ta in all information, vilket sätter sig i motsats till i skolan (tyvärr!) där lärarna verkar anse att man ska lära sig för att få bra resultat på proven. Det handlar om att brinna för ämnet om man ska kunna lära ut effektivt.


Tyvärr ingen bild den här gången heller, uppladdningen är hemskt seg = / (eller så är det alldeles för stora bilder jag lägger ut)


Ha det bra! =D


Kommentarer
Postat av: din lilla regnbåge

du skriver så fint Olle... man blir så glad av att läsa det och jag vill iallafall läsa det om och om igen:)
Vi ses! Älskar dig!

2008-05-08 @ 20:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0