19:e November

Praodag nummer 1!

Precis lika intressant och kul som jag vågade hoppas på! =D
Jag vaknade och gick upp, packade ner grejer som jag kunde behöva, anteckningsblock, matlåda, o.s.v. i ryggsäcken. Gick ut genom dörren, mot tunnelbanan, drog kortet... Phew, inga problem ^^ Annars är det ju alltid som NÅT blir konstigt, men allt gick smidigt.
Tunnelbana till Solna Centrum och tog en buss därifrån, fick gå ungefär 200 meter från busshållsplatsen, men det var inga problem. Hade kollat google earth innan, så det var enkelt =)

Jag ringde på receptionen och skrev in mig, klev upp en trappa, och där var han, min handläggare/kontagtperson. Kristian heter han, riktigt trevlig typ faktiskt,och inte alls olik mig(han är förresten handläggare för psykologprogrammet, som är en ny inriktning på karolinska, och har alltså inte pluggat psykologi själv, ekonomi och samhällsvetenskap) . Han hade till exempel bott i Afrika tidigare, hade ungefär samma tempo som mig och var trevligt frågvis =).
Han presenterade mig för alla som satt/var där, och alla verkar som roliga personer!

Fika sen, självklart, en hårt arbetande persons bästa vän ^^.
Det blev en smörgås och te vid det gemensamma fikabordet, det var något snack om att examinatorer skulle utses i samråd med en utomstående person eller nåt, för att det inte skulle fuskas med betygssättningen. Eller nåt, jag kunde inte riktigt hänga med i samtalet, man jag fattade i det stora hela.

Undrar vem som orkar läsa det här kom jag på... : p det blir långt!

I alla fall, en rundvandring på campus, alla byggnader inom karolinska institutet, till exempel så var vi in i Nobel Forum, där nobelpristagaren för medicin utses =) Mäktigt värre! De hade nobelservisen där också ^^ skulle kunnat stjäla dem och sälja ; p så obevakat var det! Eller, man skulle ju ringa på och säga vem man var, men ändå.

Efter det så gick vi över till sjukhuset på andra sidan (karolinska också) och gick runt där. Kristian var verkligen lätt att prata med! Verkligen kul!

När man är på en arbetsplats såhär så fattar man det inte alls är skillnad på vuxna och unga, bara storleken och hur man ser ut i ansiktet, annars så kan man faktiskt inte dra alla vuxna eller alla unga över en kam, det finns ju unga som har mer erfarenhet och är mer rutinerade än många vuxna. Det är en konstig känsla =S
I annat fall är man ju van vid en fördelning mellan vuxna och yngre, onödig sån också! Man skulle bli mer livsvan om man blandade mer, och fick en mer accepterad inställning över åldersgrupper. I och för sig så gäller nog det alla grupper, politiska grupper, olika folkgrupper, musikstils-grupper (death metal vs. folkmusik?). Bara man kan acceptera varandras åsikter så kan det väl inte vara några problem? Frågan är bara om det kommer hända i framtiden. Det skulle inte förvåna mig i alla fall, i 1800-talets början så var det ju helt absurt att kvinnor skulle ha rösträtt. Nu är det tvärtom absurt att kvinnor inte ska ha rösträtt, i alla fall i sverige.

Nej, nu måste jag sluta spinna runt =P

Senare så gick jag på en föreläsning om "synsinnets neurofysiologi". Det var inte alls så konstigt eller avancerat som det kanske låter, det handlade alltså om ögat och om hur det pratar med hjärnan, helt enkelt.
Första halvan av föreläsningen var liite för enkel, men andra halvan var riktigt intressant! Det fanns en del som jag inte visste ^^. Till exempel så får man verkligen bättre mörkerseende av morötter, men bara till en viss gräns. En svensks normala dagsintag av a-vitamin (som finns i morötter och gör att man ser bättre i mörker) ligger över den gränsen, så vi kan inte äta mer morötter för att se bättre i mörker ^^

Well well, det får räcka för idag, nog begrundat för i dag men det kommer nog ett inlägg imorgon också =D


Må så bra!

Stockolm under mina fötter
Vi får i oss tillräckligt med morötter



/Signing off

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du verkar ha det väldigt trevligt måste jag säja! =) - Och finns det nått som inte du vet? =P

Hoppas morgondagen blir lika trevlig och intressant. Hade bra!

2007-11-19 @ 19:46:54
Postat av: Sofia

Va roligt att du hittat en spännande och intressant praoplats. Det verkar verkligen vara urhäftigt. :)
Ha det bra under den fortsatta praotiden!

/Sofia

2007-11-19 @ 20:15:30
Postat av: Anna

Härligt rim det där du :)

2007-12-04 @ 11:52:31
Postat av: Nellie

Haha... du är för bra, jag säger som Johanna: Finns det nåt du inte vet? Du skulle kunna bli en perfekt psykolog-fysik-matte-forskare. Kanske tom ännu fler saker. Upptäck nåt otroligt och bli rik, så slipper du oroa dig över att det inte är bra betalt. :)

2007-12-04 @ 21:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0