Operation declutterization - Introduktion

Introduktion
Uråldriga prydnadssaker som på en hylla för sjuhundrafemtiosjätte gången stirrar mig lite bistert och medlidsamt i ansiktet när jag kommer in i rummet och tycks säga "Shoot me! Jag orkar inte stå kvar på den här sketna hyllan, jag vill umgås med de mina som står hos din farmor!". Spargrisar som kapitalistiskt speglar samhället med sin feta kroppsform, eller burkar som aldrig används till annat än att skymma sikten av nästa onödiga pryl bakom. Tidsskriftsamlare och böcker vars tryckta bokstäver i särskild kombination jag inte längre har något intresse av.
Bamsetidningar, Guinness world records 2001, 2003 och 2004. Nåväl, de är ibland intressanta, men sällan finner jag intresse i vem som för fem år sedan var den som snabbast med hjälp av näsan kunde rulla en apelsin en engelsk mile. Diverse pseudonostalgiska små föremål som har fått sin plats i mitt rum, bl.a. en sjöhäst vars fint ornamenterade svans brutalt amputerades vid ett fall från hundra gånger sin kroppslängd, i nyckelringsformat. Saker som skulle ta livet av sig om de en dag fick uppleva det.

Enough, assez, abbastanza, bastante. Av ren medkänsla och med stort nöje ska det nu ske en rensning av dessa stackars saker. Operation declutterization inledd.

Metod
Operation declutterization inleddes lördag förra veckan. Syftet med operationen är att uppnå ett högre genomsnittligt meningsfullhetsvärde för objekten i rummet. Meningsfullhetsvärde kommer för komplexitetens skull mätas i en skala mellan 0 och 4. Allt för att förvirra.

0= Saker som inte har någon som helst meningsfullhet för rummet.
Exempel: Dammråttor, trasiga gummiband, pappersark med föråldrad information.

1= Saker som har låg meningsfullhet för rummet
Exempel: Böcker som aldrig läses, gamla pennfodral, en rubiks kub i komplett antal, dock separata bitar (minus en bit), ett elektroniskt kassaskåp vars säkerhet beklagligtvis ej överträffar den hos en av en krympling mediokert förseglad pappkartong. Läppglans som ungefärligt kan dateras till mitten av 1400-talet.

2= Saker som har medelstor meningsfullhet för rummet
Exempel: Burkar vars innehåll sporadiskt nyttjas. "Prylar" à la gyroboll, krokodilskalle, fickkniv och usb-sladdar.

3= Saker som har hög meningsfullhet för rummet, eller användes minst varje vecka.
Exempel: Väckarklocka som kvittrar vid uppvaknandet, högtalare, böcker vars innehåll jag finner intressant, gitarr, byrå innehållandes klädesplagg av olika färg och form.

4= Saker som inte går att ta bort från rummet utan att totalt snedvrida den intrinsikala definitionen för "sovrum".
Exempel: Golv, tak, säng, lampa, dörr, fönster.

Målsättningen med operationen är att höja genomsnittet från ~1 till 3.

Målet kommer att uppnås genom att avlägsna objekt med meningsfullhetsvärde < 2.
Operationen inleddes med konventionell städning, det vill säga elimination av objekt tillhörandes grupp 0.
Fortsättning följer...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0