Kvartsdokument och teknikanvändande

Jag har börjat kvartsdokumentera min vardag, vilket innebär att jag skriver upp vad jag gör varje kvart. Funkar mycket enklare med en liten netbook som man i princip (efter lite sömnad) kan få in i fickan (på ett par byxor med stoora fickor). Undrar hur världen kommer att se ut om femtio år. Kommer teknik med minskande storlek vara främjande för utvecklingen, kommer den ytterligare förstora ekonimiska klyftor eller kanske bli en revolution för ett bättre samhälle?
Plötsligt får jag veta att vi har bott granne med Tommy Körberg, bara som en liten instickare. Jag var bara tvungen att säga det.
Som sagt, är högre utvecklad teknologi av godo? Det beror självklart på hur den används. En bättre fråga kanske är: Kommer människan någonsin kunna hantera teknologi så att den inte är till skada på något sätt (alternativt för att inte vara naiv, endast marginellt till skada). Jag tänker då och då på utopier där människan parallellt utvecklar tekniken också utvecklar moralen, vilket kanske hejdar förhastade handlingar men samtidigt förhindrar olyckor som leder till att tekniken blir sedd ur ett negativt perspektiv. Tänk på kärnkraft som exempel. Min åsikt är att vi hellre skulle ha haft, inte lagstiftning, utan snarare en inneboende moral som skulle förhindrat att kärnkraften skulle utnyttjas innan den var klar på forskningsstadiet.

För ungefär tio år sen (äntligen kan till och med jag, som endast är 17, börja jämföra nutiden med så pass gamla självupplevda erfarenheter) var internet och datoranvändande lite fult, och liksom en flykt från verkliga livet. Svaret på "Vad gör du på fritiden?" kunde vara "Spela dator", "Chatta med kompisar", vilket var ett substitut för ett verkligt liv. Idag är tekniken så pass integrerad att det bara är fånigt att prata om att man "chattar med kompisar"  på fritiden. För vem gör inte det? Svenska ungdomars teknikvardag sitter förstås djupt inbränt i vårt vanemönster. Troligt är i och för sig att det är mitt teknikanvändande som individ som har förändrats, och att även dagens sjuåringar "håller på med datorer" på fritiden och kommer gå igenom samma utveckling. Mitt användande av teknik är mer målinriktat och inte lika mycket nöjesverksamhet längre.
Det är svårt att hitta ett korrekt svar på såna frågor när man sitter inne på förhållandevis lite information. I vilket fall, det var en liten utsvävning.
Mer kommer på samhällets utveckling, à la Animal Farm av George Orwell.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0